Şenay Alban

”Eserlerim geleceğin öngörüsü ya da şu anki gerçekliğin kendisi denilebilir. Uçsuz bucaksız arazilerde tek tük kalmış ağaçlar, ağaç kütükleri bunları gerçeklikle ele alıyorum.”

1. Sanat anlayışınızdan bahseder misiniz?

Doğanın yüceliğinin,muhteşemliğinin  yanında  tabiatın büyük bir hızla yok edilmesi , beni resim yapmaya iten asıl  duygudur.Bu his  doğaya karşı hissettiğim  sorumluluk  bazen de  çaresizlik duygusudur. Resimlerimi bazen titiz bir gerçeklikle  ele alırken, hayvan figürlerindeki duygusal duruşlar, mistik gökyüzü renkleri bana romantizmi çağrıştırdığını düşünüyorum.Birebir bir sanat akımından etkilenmiyorum.Sanat akımlarını inceleyip araştırıyorum.Tamamen şu akıma ait resimler yapıyorum diyemem.

2. Yaratımınızı tetikleyen kaynak nedir?

Yaratımımı etkileyen tek kaynak kendi duygularım. Duygularımı  etkileyen  en önemli kaynak da doğadaki tüm canlıların eşit olmasıdır. Özünde eşitlik olan tabiatın, yapısını bozup eşitsizliği yaratan insanoğludur. Resimlerimde, hayvanlar adına soruyorum . Onlar adına konuşuyorum:  “Yaşadığım, beslendiğim “Ağaçlarım nerede”? Aslında hepimize yeter: ağaçlar sular, dağlar, taşlar… Ortak yaşam alanımızı yok etme insanoğlu” !

Şenay Alban, 25×35 2020 TüAB “Ağaçlarım Nerede”serisi”

3. Kendi açınızdan baktığınızda resim yapmak bir çatışma mı yoksa uyum mudur?

Muhakkak bir çatışmadır. Her şey birbiriyle uyumlu olsaydı sanat diye bir kavramdan bahsediyor olmazdık.

4. Gerçeklik kavramı sanat anlayışınızda ne kadar yer kaplıyor?

Bana göre dünyamızdaki en önemli gerçeklik insanoğlunun doğayla  bir savaş içinde olmasıdır.Bunun ağır bedelini bitkiler ,hayvanlar ve insanlar ödüyor. Küresel iklim krizler, hava kirliliğinin ciddi boyutlara ulaşması, okyanuslarda uzaydan görülebilecek büyüklükte plastik adaların oluşması, ormanların madencilik vb nedenlerle büyük bir hızla yok edilmesi. Beni ben yapan bu olaylara karşı duruşum olmuştur. Sanat anlayışımda bu konulardan besleniyorum. Eserlerim geleceğin öngörüsü ya da şu anki gerçekliğin kendisi denilebilir. Uçsuz bucaksız arazilerde tek tük kalmış ağaçlar, ağaç kütükleri bunları gerçeklikle ele alıyorum. Bu ağaçlarda yaşayan hayvan figürlerini de gerçekçi bir tavırla resmediyorum.

Şenay Alban, 40×40 2020 TüAB “Ağaçlarım Nerede”serisi

5. Eserleriniz hayatın bir parçası olsaydı nerede olurdu?

Eserlerim hayatın bir parçası olsaydı yakın bir gelecekten bir görüntü olurdu.Doğanın muhteşemliğini ve  eşsiz uyumunu,anlamakta geç kalmış insanın yaptıklarının görüntüsü olurdu.

6. Sizce yaratıcılık bir başlangıç mı yoksa sonuç mudur, açıklar mısınız?

Yaratıcılık bence bir sonuçtur.Etkilendiğin bir olaydan çıkan sonuçtur.Örneğin, Pablo Picasso  “Guernica” adlı  tablosunu  bir savaş sonucu resmetmiştir. Kendi yaratımıma bakarsam, yok edilen ağaçlar olmasaydı.Böyle bir sonuç çıkarımı yapmayacak ve belki böyle resimler yapmayacaktım .Aslında yaratıcılık bir acının sonucu ortaya çıkıyor diyebilirim.

Şenay Alban, 90×100 2020 TÜAB “Ağaçlarım Nerede” ser.”Yuvadır Ağaçlar”

7. Günümüz dünyasına bakıldığında popüler kültürün etkisini eserlerinizde hissediyor musunuz?

Popüler kültürde, medyanın da etkisiyle insanlar daha bencil ve daha narsist oldu. İhtiyacı olmadığı halde tüketen,onda var ben de de olsun diyen. Rengi,şekli olmayan sadece tüketime odaklı insanlar var olmaya başladı.Dolayısıyla  doğa da bundan en büyük payı aldı.İnsan, en güzel evlerde  kalayım diyerek ormanları talan etti,geri dönüşümü unutup plastik atıkları çevreye attı…İhtiyacı olmadığı halde sayısız giysi aldı.Deri, kürk giyme uğruna canlıların neslini tüketti..Mütevazi yaşamı unuttu,doğadan koptu.Bu olayların bütünü, sanat sürecimi etkiledi.

8. Toplumsal dünyanın sanat anlayışınızda etkisini olduğunu düşünüyor musunuz?

Sanatçı olmanın yanında politik, ekonomik, sosyal..  alanlarda her şeyiyle toplumun içinde bir bireysin.  İşveren, İşçi, anne, baba, eğitimci, arkadaşsın.. Sosyal bir varlıksın ve sanatçı olmanın dışında toplumda rollerin var.Duygu ve düşüncelerinle bu toplumdan besleniyorsun. Bu yüzden toplumsal yaşamın, sanatıma olan etkisi yadsınamaz bir gerçektir.Sanatçı dışarıdan bakıldığında her ne kadar yalnız, toplumdan soyutlanmış gibi görünse de toplumdaki her girdap sanatçının sırtında bir kamburdur.Sanatçı görmezden gelemez. Hisseder ve acı çeker.

Şenay Alban, 50×60 2020 TÜAB “Ağaçlarım Nerde” “Ekin Kargası”

9. Estetiğin güncel söylemi sizce nedir?

Estetik,  hislere etki eden bir konuyu, sanat elemanlarının ahengiyle  oluşturabilmektir. Çevreci bakış açısıyla yazmam gerekirse estetik  doğa ile  uyumlu yaşayabilmektir.

10. Türkiye’ de kadın sanatçı olmak sizin için ne ifade ediyor?

Kadın sanatçı olmayı burada ayırmıyorum Türkiye’de sanatçı olmak, sanatla uğraşmak çok zor.Bunun en önemli nedenlerinden biri de  eğitim sistemimizde sanata yeteri kadar  yer verilmiyor olmasıdır.  Çoğu okulda resim yada sanat dersleri boş geçiyor ya da başka derslerle dolduruluyor.Sanat dersleri önemsiz ders diye nitelendiriliyor. Günümüzde çıplak heykellere karşı vandalizm gelişti.Nü resimler sergi salonlarına alınmayabiliyor, sansür uygulanabiliyor,Şu kriterlerde resim yapılacak denilebiliyor, sanata yönelmek isteyen çocuğa ailesi gereksiz diye engel olabiliyor.Böyle olunca da toplumda sanat bilinci oluşmuyor.

Şenay Alban, 40×50 2020 TüAB “Ağaçlarım Nerede”

ŞENAY ALBAN KİMDİR ?

1981 İskenderun’da  doğdu. 2006  yılında  Malatya  İnönü   Üniversitesi Güzel Sanatlar Eğitimi bölümü.  Resim  Ana  Sanat  dalı,  Resim-İş  Öğretmenliğinden mezun oldu.2007  yılından  itibaren  Milli  Eğitime bağlı  okullarda  Görsel  Sanatlar  öğretmeni   olarak görevine   devam  etmekle  birlikte   halen atölyesinde    çalışmalarını  sürdürmektedir.

Dört  kişisel  serginin  yanında  birçok  ulusal  karma sergide  ve  sanatsal organizasyonda  eserleriyle  yer almış olup;  değişik kurum  ve  galerilerde eserleri bulunmaktadır.

 

Kişisel Sergiler

2011-Kahramanmaraş Akart Galeri “Doğanın Çığlığı Mor Düşler” resim sergisi

2013-İskenderun Prime Mall Sanat Galerisi “Doğanın Çığlığı” sergisi

2015-Antalya Devlet Güzel Sanatlar Galerisi “Doğadan Dokunuşlar” Resim ve Seramik Sergisi Gülden Toker ile birlikte

2018-“Savruk  Düşler” Resim sergisi Galeri Mavist İstanbul

Karma Sergiler

2006-İnönü Üniversitesi G.S.F Mezuniyet Sergisi

2012-İskenderun Halk Eğitim Sergi Salonu “Suat Taner” Anı Sergisi

2014-Kahramanmaraş Sütçü İmam Ünv. Ulusal Jürili Karma Sergi II

2015-Kahramanmaraş Sütçü İmam Ünv. Kadın Sanatçılar Karma Sergisi

2015-Ankara Galeri Desen”Küçük İşler” Karma sergi

2015-Nevşehir Güray Müze”Ve Sonra Bütün Sözler Anadolu” Karma Sergi

2016-Ankara Galeri Desen”Sezona Merhaba” Karma Sergi

2016-İstanbul Galeri Mavist “Hoşgeldin Sonbahar” Karma Sergi

2016-İstanbul Galeri Mavist “41 Düş” Karma Sergi

2016-İstanbul Galeri Mavist “Not Afraid/Korkmuyoruz” Kadınlar Günü Uls.Ser

2017-ArtAnkara 3.Çağdaş Sanat Fuarı Nişart Sanat Galerisi ile

2017-İstanbul Galeri Mavist “Dünya Sanat Günü” Karma Sergi

2017-1.Çaycuma Sanat Çalıştayı ve Resim Sergisi

2018- İskenderun Deniz Müzesi “Colours Of  The Summer” Karma Resim Sergi

2018-Nevşehir Güray Müze” Ruhunu Özgür Bırak”Karma resim sergisi

2020­-Hatay Ressamları Sergisi Antakya Primemall Sanat Galerisi

 

yorum yap

Bu site, istenmeyenleri azaltmak için Akismet kullanıyor. Yorum verilerinizin nasıl işlendiği hakkında daha fazla bilgi edinin.

NAZLI IŞIK sitesinden daha fazla şey keşfedin

Okumaya devam etmek ve tüm arşive erişim kazanmak için hemen abone olun.

Okumaya devam et